Στις αρχές Δεκεμβρίου του 2019 ο φινλανδικός κατασκευαστής τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού Nokia ανακοίνωσε τη βούλησή του να προσφύγει σε Διαμεσολάβηση για την επίλυση χρονιζουσών διαφορών με τη γερμανική κατασκευαστική εταιρεία αυτοκινήτων Daimler.

Πρόκειται για ένα πρώτο βήμα για την αποκλιμάκωση μιας ευρύτερης διένεξης μεταξύ εταιρειών τηλεπικοινωνιών και αυτοκινητοβιομηχανίας: Στην μερικώς αυτόνομη (ή, όταν φτάσει η ώρα, αυτόνομη) οδήγηση χρησιμοποιούνται ράδιο-σήματα, μέσω των οποίων ο υπολογιστής του αυτοκινήτου λαμβάνει σημαντικές πληροφορίες από τον δρόμο ή από άλλα οχήματα. Λόγω του γεγονότος ότι στον χώρο των τηλεπικοινωνίων έχει κατοχυρωθεί πλήθος πατεντών (μόνο στο LTE, το σημερινό Πρότυπο Τηλεπικοινωνιών έχουν κατοχυρωθεί πάνω από 6.000 πατέντες, είτε από τους κατασκευαστές τσιπς είτε από τις εταιρείες εξοπλισμού δικτύων (όπως οι Huawei, Ericsson ή Νokia), τα τελευταία χρόνια έχουν ξεσπάσει έντονες δικαστικές διαμάχες μεταξύ των ως άνω  δυο εταιρειών για τις αμοιβές (royalties) από την εκμετάλλευση αυτών των τεχνολογιών. Η Daimler είναι υποχρεωμένη να καταβάλει σημαντικά ποσά στη Nokia για τα δικαιώματα εκμετάλλευσης τεχνολογιών – κλειδιά για πλοήγηση σε συστήματα, επικοινωνίες οχημάτων και αυτόνομης οδήγησης των αυτοκινήτων.

Η Nokia μάλιστα έχει στραφεί για φερόμενες παραβιάσεις δικαιωμάτων της ήδη δέκα φορές κατά της Daimler στη Γερμανία, η οποία αντιστρόφως έχει κινηθεί δικαστικά κατά της Nokia.

Στην προκειμένη περίπτωση, αντικείμενο της δίκης ενώπιον του Πρωτοδικείου του Μονάχου είναι επίσης η ερώτηση, αν το θέμα αφορά πράγματι τη Daimler, ή αν θα έπρεπε να πληρώσει τα royalties ένας κατασκευαστής εξαρτημάτων και εξοπλισμού όπως η Bosch. Η συνήθης πρακτική της Nokia είναι να διαπραγματεύεται τις αμοιβές για την παραχώρηση των αδειών χρήσης των τεχνολογιών, τις οποίες έχει κατοχυρώσει με διπλώματα ευρεσιτεχνίας της, στο επίπεδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ η Daimler υποστηρίζει ότι το θέμα αυτό αφορά κυρίως τους κατασκευαστές εξαρτημάτων και εξοπλισμού αυτοκινήτων, διότι αυτοί λ.χ. κατασκευάζουν συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, τα οποία μόνο σε δεύτερο βήμα τοποθετούνται στα αυτοκίνητα.

Σημειωτέον, παράλληλα με την δικαστική διαμάχη, η Daimler, μαζί με τις εταιρείες Bury Technologies, Continental, Valeo και Gemalto (Thales), κατήγγειλε στις αρχές Απριλίου του 2019 στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την Nokia για παραβίαση της αντιμονοπωλιακής πολιτικής λόγω των αμοιβών που ζητά η φινλανδική εταιρεία για δικαιώματα που απορρέουν από πατέντες της.

Στις 10 Δεκεμβρίου 2019 θα συζητούνταν ενώπιον του Πρωτοδικείου του Μονάχου εκκρεμούσα αγωγή κατά της Daimler. Ωστόσο η Nokia, αναφέροντας σε σχετική ανακοίνωσή της, ότι η εποικοδομητική διαπραγμάτευση είναι ο καλύτερος τρόπος επίλυσης των διαφορών της με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, και με την ελπίδα ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θα προσερχόταν στη Διαμεσολάβηση για επίλυση των διαφορών τους, ζήτησε μονομερώς την αναβολή της διαδικασίας ενώπιον του Πρωτοδικείου Μονάχου, εξασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτό τον απαιτούμενο χρόνο για την επιτυχή έκβαση της Διαμεσολάβησης. Επίσης, ταυτόχρονα την πρόσκληση σε Διαμεσολάβηση, η Nokia,προσφέρθηκε να καθίσει στο τραπέζι όχι μόνο με τη Daimler, αλλά και με τους κατασκευαστές εξαρτημάτων και εξοπλισμού αυτοκινήτων.

Πράγματι, όπως δήλωσε εκπρόσωπος της Nokia την Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου, τόσο η Daimler όσο και μερικοί κατασκευαστές εξαρτημάτων και εξοπλισμού αυτοκινήτων δέχθηκαν να επιλυθεί αυτή η διαφορά σχετικά με την αδειοδότηση τεχνολογιών με τη διαδικασία της Διαμεσολάβησης.

Την πρόταση της Nokia για την υπαγωγή της διαφοράς σε διαδικασία Διαμεσολάβησης, η οποία θα διεξαχθεί στο Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο (ICC), χαιρέτισε η Επίτροπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για  θέματα antitrust, κα. Margrethe Vestager, ως αρκετά θετική, καθώς η κίνηση αυτή θεωρείται πως αποτελεί μέρος των προσπαθειών της Nokia να αποφύγει τη διεξαγωγή έρευνας από την Ε.Ε. σε βάρος της για αντιμονοπωλιακή πολιτική κατόπιν των ανωτέρω καταγγελίων της Daimler και των λοιπών εταιρειών.

«Θα ήταν καλό, αν θα μπορούσε να υπάρξει αμοιβαία κατανόηση», είπε η κα. Vestager στους δημοσιογράφους.

Πηγές:

Σύνταξη κειμένου:

Καλλιόπη Λέτσιου
Δικηγόρος – διαπιστευμένη Διαμεσολαβήτρια

Επιμέλεια κειμένου:

Μπερναντέτ Παπαβασιλείου-Σρέκενμπεργκ
Δικηγόρος – διαπιστευμένη Διαμεσολαβήτρια (CIArb, Υπ. Δικαιοσύνης)
Συντονίστρια Διαμεσολάβησης του Οργανισμού Διαιτησίας & Διαμεσολάβησης
του Ελληνογερμανικού Βιομηχανικού και Εμπορικού Επιμελητηρίου
Εκπαιδεύτρια Διαμεσολαβητών (CEDR-Trainer/E-Learning ΕΚΠΑ)