Πολλοί πελάτες ενημερώθηκαν για πρώτη φορά για τη διαδικασία της Διαμεσολάβησης, εφόσον δεν γνώριζαν μέχρι σήμερα ούτε πήραν μέρος στο νέο αυτό εναλλακτικό τρόπο επίλυσης της διαφοράς τους, τη στιγμή που η υποχρεωτικότητα της Διαμεσολάβησης ψηφίστηκε με νόμο πρόσφατα, τον Ιανουάριο 2018.

Είναι λοιπόν ξαφνικό όταν μαθαίνουν οτι ο σκοπός της διαδικασίας είναι να διευκολυνθεί η συζήτησή τους με στόχο την εύρεση πιθανής λύσης. Παρόλ’ αυτά οταν καταλάβουν πώς λειτουργεί η διαδικασία οι περισσότεροι πελάτες προτιμούν να λυθεί με Διαμεσολάβησηη διαφορά τους λόγω της κούρασης του κόστους και του άγχους που συνδέεται με τα Δικαστήρια.

Η διαδικασία  λειτουργεί καλύτερα αν οι πελάτες ενημερωθούν λεπτομερώς εξ΄αρχής ώστε να προετοιμαστούν ψυχολογικά. Είναι επίσης σημαντικό να καταλάβουν οι πελάτες οτι θα έχουν ενεργή συμμετοχή στην εύρεση λύσης στο θέμα που τους απασχολεί σε αντίθεση με τα Δικαστήρια. Στη Διαμεσολάβηση τα μέρη αποφασίζουν και συμφωνούν το αποτέλεσμα ενώ στη Δίκη ο Δικαστής αποφασίζει την τύχη τους. Οπως επομένως προετοιμάζονται ψυχολογικά οι πελάτες, θα ήταν προτιμότερο και όλες οι αποδείξεις να έχουν ενημερωθεί αμφότερα ώστε να υπάρχει αρκετή πληροφόρηση στα δύο μέρη και να αποφευχθεί η αποδεικτική δυνατότητα. Αυτό επίσης βοηθά και υποκινεί τα μέρη προς συμφωνία στο στάδιο πριν το Δικαστήριο.

Η πληθώρα των υποθέσεων που έχουν αναφερθεί στη Διαμεσολάβηση λύνονται λίγο πριν το Δικαστήριο εφόσον τα μέρη έχουν ανοιχτεί στη διαδικασία και οι δικηγόροι έχουν ενεργό, βοηθητικό ρόλο. Οι δικηγόροι πρέπει να προετοιμάσουν σωστά τους πελάτες τους για το αποτέλεσμα που περιμένουν μετά την ημέρα της Διαμεσολάβησης. Παρακινήστε τους να ακούνε προσεκτικά και με ανοιχτό μυαλό τις προτάσεις και σκέψεις της άλλης πλευράς.

Εφόσον ο πελάτης έχει προετοιμαστεί κατάλληλα σχετικά με τι μπορεί να περιμένει από τη διαδικασία και έχει προηγηθεί συζήτηση για τις απαντήσεις που μπορεί να δοθούν, είναι εξίσου σημαντικό για το δικηγόρο να προετοιμαστεί για πιθανή συμφωνία. Προσέλθετε με οικονομικές λεπτομέρειες  προηγούμενων προσπαθειών για εύρεση λύσης. Μπορείτε να έχετε και σχέδιο συμφωνίας στο laptop το οποίο μπορεί να προσαρμοστεί με αυτά που θα συμφωνηθούν στη Διαμεσολάβηση. Εάν τα μέρη και οι δικηγόροι προσέρχονται στη Διαμεσολάβηση με σκοπό την εύρεση λύσης είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα βρεθεί.

Εαν ο πελάτης έχει εξωπραγματικές προσδοκίες για το αποτέλεσμα, δοκιμάστε το «τεστ πραγματικότητας» ώστε να τους βοηθήσετε να δεχτούν μία λύση για την οποία έχουν εργαστεί οι ίδιοι σε αντίθεση με αυτή που θα τους επέβαλε κάποιος (Δικαστής).

Εαν τα μέρη καλόπιστα προσπαθήσουν να επιλύσουν τη διαφορά τους τότε θα πρέπει να βρεθεί λύση. Ενας ικανός δικηγόρος θέλει την καλύτερη δυνατή λύση για τον πελάτη του και μία αποτελεσματική Διαμεσολάβηση μπορεί να βοηθήσει να επιτευχθεί αυτός ο σκοπός.

Βικτωρία Λιούτα
Δικηγόρος, Εκπαιδεύτρια Διαμεσολαβητών ΚΕΔΙΠ