Μέχρι πρόσφατα οι πολίτες γνώριζαν ότι οι αίθουσες των Δικαστηρίων ήταν ο μοναδικός χώρος επίλυσης των διαφορών μεταξύ τους. Πόσες και πόσες  όμως ιδιωτικές διαφορές θα μπορούσαν να λυθούν εκτός Δικαστηρίων; Ο θεσμός της διαμεσολάβησης έρχεται να δημιουργήσει μία νέα κουλτούρα και ένα νέο πρότυπο συμπεριφοράς. Ανθρώπινες αξίες, όπως ο διάλογος, ο σεβασμός στον συνομιλητή μας, η ικανότητα να ακούμε παραγωγικά και με προσοχή όσα λέγονται, αποτυπώθηκαν σε κείμενο νόμου για να μας θυμίσουν ότι τελικά δεν είναι όλα και τόσο αυτονόητα.

Σημαντικοί αρωγοί στη διάδοση του θεσμού της διαμεσολάβησης αποδεικνύονται οι Δήμοι, οι οποίοι αγκαλιάζουν με ιδιαίτερη θέρμη τον νέο αυτό μηχανισμό εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών. Ο θαυμαστός κόσμος της Διαμεσολάβησης στηρίζεται και στη συνεργασία των κατοίκων της τοπικής κοινωνίας, με στόχο την επίλυση των διαφορών τους με αλληλοστήριξη και αλληλοκατανόηση.

Συνήθως η δημιουργία μίας Πύλης Διαμεσολάβησης φιλοδοξεί να ενημερώσει αρχικά τους πολίτες για το θεσμό και, εάν τα μέρη το επιθυμούν και υπό προϋποθέσεις, παρέχεται η δυνατότητα διεξαγωγής διαμεσολάβησης  σε πιλοτική βάση, συνήθως σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, αλλά και στον ευρύτερο πληθυσμό του Δήμου. Η παροχή υπηρεσιών διαμεσολάβησης γίνεται συνήθως σε εθελοντική βάση και στοχεύει στην αποκατάσταση των σχέσεων μεταξύ των κατοίκων του ίδιου Δήμου, προκειμένου να υπάρξει κοινωνική ειρήνη.

Την λειτουργία όλων των Πυλών Διαμεσολάβησης στηρίζουν Διαπιστευμένοι Διαμεσολαβητές του Υπουργείου Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Ο Δήμος Παπάγου-Χολαργού, ο Δήμος Μελισσίων, ο Δήμος Πυλαίας – Χορτιάτη, ο Δήμος Ωραιοκάστρου, ο Δήμος Θέρμης, ο Δήμος Θερμαϊκού, ο Δήμος Θεσσαλονίκης  και άλλοι Δήμοι έχουν οργανώσει εντός του Δημαρχείου χώρο, ειδικά διαμορφωμένο, όπου οι δημότες ενημερώνονται καθημερινά από τους άνω διαμεσολαβητές για τα οφέλη του θεσμού και εμπιστεύονται σε αυτούς το πρόβλημα τους, με τη προσδοκία ότι η διαφορά τους είναι επιδεκτική διαμεσολάβησης και συνεπώς δύναται αυτή να εφαρμοστεί στη περίπτωση τους.

Μέχρι σήμερα, έχει ενημερωθεί πλήθος πολιτών για τη διαμεσολάβηση σε όλους τους ανωτέρω Δήμους και οι προσπάθειες δεν εξαντλούνται εδώ. Όσο οι Δημότες/πολίτες γνωρίζουν το θεσμό, τόσο επανέρχονται στους Δήμους και ζητούν ακόμα περισσότερες πληροφορίες από τους Διαμεσολαβητές, οι οποίοι είναι κάθε ημέρα στη διάθεση τους για να τους ενημερώσουν σε ποιες διαφορές επακριβώς εφαρμόζεται η διαμεσολάβηση.  Σε κάποιες περιπτώσεις, έντυπο ενημερωτικό υλικό αποδεικνύεται ιδιαίτερα υποστηρικτικό σε αυτή τη προσπάθεια πληροφόρησης του κοινού και διάδοσης του θεσμού.

Ας ελπίσουμε ότι και σε άλλους Δήμους σε όλη την Ελλάδα θα ξεκινήσουν να λειτουργούν σύντομα περισσότερες Πύλες Διαμεσολάβησης με κύριο στόχο την ενημέρωση των πολιτών για ένα τόσο σημαντικό εργαλείο, όπως είναι ο θεσμός της διαμεσολάβησης.

 

Νανά Παπαδογεωργάκη

Δικηγόρος LLM

Διαπιστευμένη Διαμεσολαβήτρια ΥΔΔΑΔ & UK

Εκπαιδεύτρια Διαμεσολαβητών